18 marca 2020

Anuga – święto przemysłu spożywczego

Redakcja

Ponad 7000 wystawców ze 100 krajów. Setki rozmów, wykładów, prezentacji i wymian opinii. Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego Anuga na stałe wpisały się w krajobraz światowego przemysłu spożywczego. W gronie tegorocznych uczestników nie mogło zabraknąć polskich firm.

Anuga to akronim pochodzący od niemieckiego sformułowania: Allgemeine Nahrungs- und Genussmittel-Ausstellung, co oznacza w wolnym tłumaczeniu: narodowa wystawa żywności i napojów. Jej idea zrodziła się zaraz po I wojnie światowej, kiedy sytuacja Niemiec była bardzo trudna. Międzynarodowe sankcje, w tym m.in. brytyjska blokada niemieckiego importu, pogłębiały problemy w zaopatrzeniu ludności w żywność. Stowarzyszenie Niemieckich Kupców, postanowiło zaproponować nową konwencję targów, na której mogliby się spotkać przedstawiciele producentów i handlowców, by porozmawiać na temat kondycji branży i zastanowić się nad jej przyszłością.

Wszystko zaczęło się w niedzielny poranek 28 września 1919 roku, który wcale nie był spokojny jak zwykle. Na ulicach Stuttgartu widać było poruszenie. Do tego miasta na południu Niemiec zjechali około 200 przedstawicieli niemieckiego przemysłu spożywczego. Impreza wzbudziła olbrzymie zainteresowanie i zakończyła się dużym sukcesem. Zdecydowano się kontynuować tę formułę. Początkowo kolejne edycje odbywały się co roku w różnych miastach: Monachium (1920), Hanowerze (1921), czy Berlinie (1922). Do Kolonii Anuga przeniosła się w 1924 r. Przyciągnęła wtedy 340 wystawców i około 40 000 odwiedzających. Od tego roku pozostała w tym mieście na stałe.

Tegoroczna, edycja Anugi była pod wieloma względami wyjątkowa, m.in. z powodu setnej rocznicy. Rekordowa była też liczba 170 tys. zwiedzających oraz ponad 7000 wystawców na terenie 11 hal targowych. Taki sukces to m.in. efekt powziętej w 2003 roku strategii „10 trade shows under one roof”, co pozwoliło na rozszerzenie oferty wydarzenia. Konsekwentny rozwój targów, selekcja jakościowa i coraz skuteczniejsze łączenie grup towarowych sprawiły, że w ciągu swojej 100-letniej historii Anuga stała się : „wydarzeniem, które nie ma sobie równych na całym świecie pod względem zakresu oferty”, jak mówią sami organizatorzy.

W tej edycji dyskutowano o żywności przyszłości. Podkreślano też znaczenie perspektywicznego podejścia do rynku żywności, wdrażania najnowszych technologii oraz konieczności przystosowania się producentów do zmieniających się trendów konsumenckich. Jedną z ciekawszych dyskusji była próba zdefiniowania kierunków rozwoju sektora spożywczego do 2050 roku.

Anuga to ważne wydarzenie również dla polskich przedsiębiorców. Niemcy od wielu lat są dla polskich producentów żywności największym rynkiem zbytu spośród wszystkich krajów UE, między innymi w obszarze mięsa. Nic dziwnego, że w tegorocznej edycji wzięło udział ponad 200 wystawców z Polski. W ich gronie znalazły się wszystkie liczące się w kraju przedsiębiorstwa, reprezentujące szeroki przekrój branży spożywczej. Nie mogło również zabraknąć największego polskiego producenta mięsa – Grupy Cedrob, która swoją szeroką ofertę zaprezentowała w części Anuga Meat.

– Była to znakomita okazja do spotkania się z dotychczasowymi kontrahentami, zacieśnienia relacji biznesowych, ale także do pozyskania nowych klientów. Jestem przekonany, że odbyte przez nas rozmowy biznesowe przełożą się nie tylko na wzrost rozpoznawalności marek z portfolio Grupy Cedrob, ale także na większe zyski

– powiedział Salim Kessentini, dyrektor ds. eksportu w Cedrob S.A.

Oprócz mięsa drobiowego Grupa Cedrob prezentowała na targach także produkty wieprzowe oraz wędliny.

– Anuga to doskonałe miejsce na pogłębianie relacji biznesowych z naszymi dotychczasowymi  partnerami ale przede wszystkim okazja, aby zdobywać nowe kontrakty. Mimo trudnej sytuacji w kraju polskie mięso jest cenione zagranicą, szczególnie ze względu na wysoką jakość – dodał Michał Goliński, kierownik ds. exportu Gobarto S.A.

– dodał Michał Goliński, kierownik ds. exportu Gobarto S.A.

Swoją ofertę zaprezentowały Zakłady Mięsne Silesia S.A., przedstawiając nową ofertę produktów convenience, którą zamierza już wkrótce wprowadzić do sprzedaży, po uruchomieniu nowej linii produkcyjnej. Zdaniem Beaty Mroziuk z ZM Silesia SA, zakończone targi są doskonałym narzędziem do pozyskania pierwszych opinii na temat produktów.

– Podczas Anugi chcieliśmy zebrać opinie odnośnie nowej propozycji produktowej, a także formy pakowania oraz strony graficznej.  Zależało nam na pokazaniu różnych opakowań – od małych gramatur dedykowanych dla 1-2 osób, poprzez opakowanie, wpisujące się w trend „zero waste” – duopaki, po family pak dla rodzin z dziećmi. Dodatkowo prezentowaliśmy zestawy z dołączonym sosem, jako wartością dodaną, czy też opakowania dedykowane dla rynku HoReCa

– powiedziała Beata Mroziuk, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia S.A.

Anuga to najważniejsze na kontynencie miejsce spotkań biznesowych branży spożywczej i obowiązkowy punkt na mapie targów największych firm sektora.  Nic dziwnego, że pod koniec wydarzenia w kuluarach rozmawiano już o kolejnej odsłonie, która odbędzie się w 2021 roku.